Dette er vårt ”konsept” for bilturen. Egentlig er det ”26
stater og ett distrikt på 22 dager” som er vår egentlige plan, men det har liksom
ikke helt samme klangen.
Reisen startet ikke fantastisk. Mens min plan var å ta buss
40 klokken 0615 om morgenen inn til Odense togstasjon, for derfra å ta toget
til kastrup, var Fynbus’ plan å kansellere hele buss 40 i all tenkelig fremtid,
fra og med august. Uheldigvis fant jeg ikke ut av dette før klokken 0612, og
måtte dermed småspringe til et busstopp lenger unna for å nå toget.
Heldigvis kom det en buss som passet tidsmessig, men – uhell
i hellet kan man vel si – idet jeg hadde reist meg for å gå til døren fordi
bussen var på vei mot stasjonen, kom bussen til å ta en bråsving akkurat idet jeg
hadde én hånd på kofferten og én hånd på gud vet hva. Det ender derfor med at
jeg slenges bakover i bussen (jeg står i klappseteområdet), og siden kofferten
plutselig ligger under meg, så får jeg ikke satt et ben under meg, men klapper
sammen som et korthus. Ikke får jeg tatt meg for med hendene heller, også fordi
jeg har kofferten under meg, så jeg fyker med flagrende armer og fjeset først
inn i kne-området til en dame som står og venter ved døra. Jeg kan fremdeles
kjenne den semskede kåpa mot fjeset mitt.
Det jeg for øvrig også kan kjenne fremdeles, er skrubbsåret
på leggen, samt det phablet-størrelse blåmerket jeg har på låret etter fallet.
For å jekke den allerede forslåtte verdigheten min ned enda
noen hakk, ser dama jeg akkurat har hatt et ublidt møte med på meg med en
blanding av sinne og avsky. Litt som om det var en rotte innsmurt i
rømmedressing som akkurat hadde snublet over kofferten sin.
- Er du okei? Spør jeg for å lette på stemningen. Hun bare
stirrer olmt på meg.
Det neste hinderet på reisedagen er når crewet på flyet ikke
klarte å laste bagasjen riktig pga en teknisk feil, for deretter å bli
overbevist om at de har bomber på flyet, og deretter laster alt av igjen, ser
at alt er OK, og laster det hele inn igjen.
Vi skal mellomlande på Heathrow, og på tross av iherdig
løping, så når vi ikke flyet vårt pga forsinkelsen. Men frykt ikke: British
airways sparer ikke på trøstepremiene – vi fikk plasser på et fly 3 timer
senere og en matkupong på 5 pund.
Etter den siste flyreisen til JFK kommer det frem at vi
begge har vurdert å bare starte nye liv her i USA, bare for å slippe å reise
tilbake igjen på samme måte. Kan man egentlig ta en båt nå til dags? Ikke at
det ville være å foretrekke, når det kommer til stykket – vi blir begge over
gjennomsnittlig sjøsyke.
Etter noen overraskende normale amerikanere har vist oss
veien til der shuttle-bussen går fra, kommer vi oss omsider til hotellet.
Vi har da begge to vært våkne i noe som ligner 24 timer, men
siden halvdelen av planlegningen av turen har dreid seg om mat og vektøkning
går vi direkte til treningsrommet de har på hotellet. Etter litt lett jogging
(mest for samvittighetens skyld), går vi ut sammen med en flyvert som vi til
slutt konkluderer med at må ha tatt oss for å være flyvertinner, og som snakker
med oss som om vi var kolleger i de 5 minuttene det varer.
Antagelig er ingen turister sprø nok til å jogge på hotellet
de bor i det øyeblikket de ankommer.
Neste dag våkner vi ca 0730, er ute av døren til 0830, og
spiser frokost på flyplassen før vi henter bilen. Etter litt frem og tilbake
med hvilken bil vi skal ha (vi takket høflig nei til å kjøre en med en sprekk i
frontruta), og fikling med gir, og undring over hva ”snow-mode”-giret er for
noe, kommer vi oss ut i trafikken.
Trafikken er OK. Veiene derimot, ville gjøre selv landsbygda
i Kenya flau. De er helt latterlig dårlige og hullete. De fungerer som en
fysisk fastsgrense på 40kmh.
Men så, i det øyeblikket vi kjører inn i Connecticut, er
veiene nyasfalterte og herlige, og sånn fortsetter de helt opp til New
Hampshire. Før vi kommer så langt, stopper vi derimot i Vermont hvor vi spiser
pizza og gresk salat på en pizza/gresk diner. Det er stort sett det vi får se
av Vermont.
Etter kjøringen så langt er jeg helt kjørt, så Mette
overtar. Det er i ferd med å bli mørkt, men før det går så langt kjører vi
innom en bensinstasjon hvor vi gjør nøyaktig det vi lovet oss selv vi ikke
skulle: vi fyller bilen med sukker, og heller innpå.
Men det hjelper voldsomt på humøret, og vi holder ut de
siste timene inntil vi kommer til hotellet i New Hampshire kl 23:20 om kvelden.
Vi får et rom i annen etasje som er tapetsert med blomster,
både i bokstavelig og figurativ forstand. Det er så britisk at vi ikke vet hvor
vi skal gjøre av oss. Selv toalettet er europeisk. Og dusjforhenget ser ut som
Dianas brudekjole i rosa, som Mette så elegant sa det.
Vi kollapser i den rosekledte senga og våkner 7 timer senere.
Det blir tydelig at hotellet er hovedsakelig for par som
trenger å, hva heter det, finne gnistne i forholdet sitt igjen, og wifi-tilgang
kommer med en advarsel om at hotellet nå engang er laget for en getaway fra
dagligdagen.
Frokosten er treg (de har fire bord, en kelner og en kokk),
og pinefullt treg for oss som har 45 minutter til å komme oss til foten av Mt
Washington, hvorav 30 minutter MÅ brukes til å kjøre.
Vi racer opp veien til de vi har booket billetter til en
guidet biltur opp Mount Washington.
Du hørte rett: vi kjørte op på et fjell.
Ironisk nok er det et av de fjellene i USA hvor flest
mennesker har dødd når de har forsøkt å bestige det. Man kunne jo tenke seg at
det kom av at de ble påkjørt – men det er dessverre det at de ikke kler seg
godt nok, bestiger fjellet, og dør av hypotermi på veien.
Da vi var der oppe i dag, var det omkring null gradet, og
jeg kledde meg i alle klærne jeg kunne finne, pluss en IKEA-poncho jeg hadde
lagt i kofferten som en ettertanke. Jeg ankom med andre ord Mt. Washington
stilsikkert; i svart/hvitrutete bukse og en vill rosa poncho, som jeg lagde et
belte til ut av snoren på en lommebok i sekken.
Fjellet har alltid dårlig vær, og det var så tett tåke på
toppen at du ikke kunne se mer enn en billengde foran deg.
Etter å ha fylt tanken på leiebilen for den nette pris av 31
dollar, kjører vi videre sørover.
Vi stoppet senere i Kittery, Maine, som er kjent for sine
outlets. Maine generelt er kjent for Lobsters og Lighthouses, for de av dere
som finner dét interessant.
Jeg ville gjerne ha litt lobster mens jeg var der, og
bestilte den mest seriøse lobster-retten jeg kunne finne. Jeg ble servert
hummer i en meget luftig bagett (minnet om pølsebrød), med masse smør på, med french
fries og en hel kvart sylteagurk på siden. Foreløpig turens mest spesielle
kombo.
Deretter kjørte vi i ett ned til Boston, og befinner oss nå
på et over gjennomsnittlig hotell – rommet er ca 35kvm stort totalt, og det er et
treningsrom på størrelse med det ene treningssenteret i Praha, samt et
oppvarmet basseng.
Og vi fikk hver vår ferske cookie ved innsjekking.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar