-->
Jeg landet i Doha med kun 15 minutt forsinkelse, men det var
nok til at hele korthuset veltet for Qatar airways. Jeg reiste bevisst med kun
håndbagasje fordi jeg så etter jeg bestilte at det var utrolig kort transittid,
jeg tror det var en time blank. Jeg overhørte kun én samtale på bussen inn til
terminalen, og det var mellom to svensker som hadde fly til to andre steder med
avgang bare 10 min etter meg.
Dama som holdt «Tokyo»-skiltet på veien inn i terminalen sier
at boardingen er stengt da det nå kun er 20min før avgang. Flere andre rundt
meg får samme beskjed, og de får et nytt boardingpass til neste fly – morgenen etter.
Hun har dog ikke ett til meg av en eller annen grunn, så jeg må stille meg i
kø.
Er det kanskje skattemessige fordeler ved å betale for at
folk tilbringer et døgn i Doha? Er det forsøk på reklame for byen? Genererer
det inntekter for QA på annet vis? Var de egentlig overbooket og dette var
billigere?
Når jeg kommer frem i skranken og klager min sak har jeg
ikke sovet på et døgn, jeg har tilbrakt de siste 6 timene i selskap med en eldre
herre som sannsynlig er på vei ut i alkoholdemens, og jeg har vært et døgn i Doha
for 2 år siden og ønsker under ingen omstendigheter å utvide reisetiden til
Tokyo med 24 ytterligere timer i Midtøstens kjedeligste by. I tillegg har
venninnen min allerede kjøpt togbilletter til Kyoto dagen etter, som vi ikke
får brukt om jeg kommer frem 2230 søndag kveld, og hele ruta vår med hotell og
alt må da replanlegges. Plutselig sto jeg der og snakker med skrankemannen men kunne
ikke holde fjeset på plass, og øynene begynte å svi. Det var ikke akkurat med
overlegg, men jeg tenkte: jeg gidder ikke holde noe tilbake heller. Mannen i
skranken lover plutselig bot og bedring og finner etter 45 min en flight
gjennom Hongkong til Tokyo, hvor jeg vil komme frem tidlig neste morgen i
stedet for om kvelden. Reisetiden ble altså utvidet med 12 timer, men jeg slapp
å bli i Doha, og vi kunne fortsette turen videre som planlagt.
Resten av turen var med normale medpassasjerer, noe som jeg i løpet av denne reisen har forstått er det aller aller aller ALLER aller viktigste på en flytur.
Resten av turen var med normale medpassasjerer, noe som jeg i løpet av denne reisen har forstått er det aller aller aller ALLER aller viktigste på en flytur.
Siste segment var med Cathay Dragon, noe som jo umiddelbart hørtes
ganske classy ut. Men flyet var gammelt, take-off og landing var de mest ristete
jeg noensinne har vært med på, armlenene rikslete, usb-porten defekt,
benplassen veldig begrenset, de holdt en temperatur på 35 grader i kabinen, og
hele flyet uttrykte mange flere knirkelyder under overfarten enn man skulle
ønske.
Men jeg kom frem til Tokyo til slutt.
Men jeg kom frem til Tokyo til slutt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar