Nå har vi kjørt mange tusen kilometer, og jeg er fremdeles ikke sikker på om USA har en vikeplikt/forkjørsvei-regel eller ikke. De har i alle fall ingen skilter for forkjørsvei, og vikepliktskilter er sjeldne (selv om det var en fyr i Oklahoma som fant dem opp). STOP-skilt er derimot overalt. Det er faktisk litt ekstremt. Jeg mistenker at de brukes i stedet for å ha en generell regel, slik at regelen blir ”Kjør på så lenge du ikke får et stoppskilt”.
Jeg sliter dog i de tilfellene hvor alle fire innkjørsler får et STOP-skilt.
Dette er et frampek til vår lille detour i Okie-land.
Gatene i tettsteder og byer sliter med at landet kun har vært bebodd av nye amerikanere i rundt 500 år. Det virker som om alle gatene bare er blitt smelt opp i løpet av veldig kort tid, og så har de ikke hatt noen prominente figurer å oppkalle gatene etter, så de har gått for 1st street, 2nd street osv, eller som i DC, A street, B street, og så videre. Når mer prominente figurer senere har kommet til, har gatene allerede fått navn, og dette er min forklaring til hvorfor de har steder som ”Andrew Jackson Bridge” og ”Colonel John Johnson Parkway” og ”Captain Samuel Samuelson Intersection”.
Den lokale bilkjøringen lider under ”drink responsibly”-lovgivningen:

Samtidig ligger bekymringsverdig mange løse bildekk slengt langs motorveiene. Mange av dem ser ut som dekk som noen har laget pene frynser på, og jeg skjønner bare ikke hvordan de har havnet der, hva som har skjedd med bilen de en gang satt fast på, og så videre.
I Arkansas og Texas er trailersjåførene noen svin på veien. De skjener mellom høyre og venstre felt for å hindre forbikjørsler, de kjører parallelt på veien 10 miles under fartsgrensa, eller de skrur på blinklys og tuter når du har forbikjørt 1/3 av traileren.
Og så har de alltid fjernlys på.
Mange stater har det som ”State law” at man skal senke
farten, flytte seg unna veien for, og ikke kjøre for tett forbi
utrykningskjøretøyer og ulykkessteder. Denne loven kan med andre ord ikke ha
sneket seg inn i den føderale lovgivningen.
Wiiiiiiiiiii!
(bildet viser dessverre ikke den sanne vinkelen på bakken.
Føltes som ca 90 grader)
Det som går ned skal opp. Eller noe sånt.
Jeg er forresten blitt helt ram på U-svinger. Og har tilogmed begynt å synes at det er en glimrende fordel (og ikke en dødsfelle) at man kan kjøre til høyre på rødt lys om det ikke kommer noen biler fra venstre.






Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar